گلوتن

گلوتن:

این ماده باعث کش آمدن خمیر و ترد شدن بافت میشود. گلوتن ترکیبی پروتئینی است که از غذاهای فرآوری شده از گندم و سایر غلات مرتبط به آن از جمله چاودار و جو به‌دست می‌آید. مصرف و استنشاق گلوتن نیز موجب برخی واکنش‌های آلرژیک و آسیب‌های عصبی می‌گردد. در انسان‌ها حساسیت به گلوتن زیاد دیده شده‌است.

چرا به گلوتن نیاز دارید؟

گلوتن آنقدر خود را در مواد غذایی مختلف جا داده که حذف کامل آن از زندگی آسان نیست. اما متخصصان می‌گویند فشارهای رسانه‌ای، افراد را وادار می‌کنند که حتی در صورت حساسیت نداشتن به این ماده، برای دور ماندن از آن تلاش کنند. این درحالی است که با توجه به پژوهش‌های منتشر شده، در صورت مبتلا نبودن به حساسیت به گلوتن یا عدم ابتلا به بیماری سلیاک، نیازی به حذف گلوتن از رژیم غذایی وجود ندارد..

چرا گلوتن برای بعضی از افراد مضر است؟

این واقعیت را هم بیان کنیم که در مواردی، عوارض مصرف گلوتن، بیشتر از فوایدی است که می‌تواند به شما برساند.
مصرف گلوتن می‌تواند عوارض جدی‌ای را در افراد خاص ایجاد کند. افرادی که با بیماری سلیاک و حساسیت به گلوتن دست و پنجه نرم می‌کنند، ممکن است با مصرف گلوتن دچار مشکل شود و افراد دچار حساسیت به گندم هم با مصرف این ماده غذایی، عوارض مشابهی را تجربه کنند

سندروم روده‌ی تحریک‌پذیر، آلرژی گندم و غیره

سندروم روده‌ی تحریک‌پذیر (IBS) یک اختلال گوارشی مرسوم است که منجر به مشکلاتی از جمله درد شکم، گرفتگی، نفخ، گاز معده و اسهال می‌شود. این سندروم، مزمن است اما بسیاری از افراد قادر هستند تا با تغییر در سبک زندگی و رژیم غذایی و مدیریت استرس این مشکلات را رفع کنند. ۱ درصد از افراد مبتلا به آلرژی گندم ممکن است با مصرف گلوتن به مشکلات گوارشی دچار شوند.

راه‌های تشخیص عدم تحمل گلوتن

معمولا پزشکان برای تشخیص چنین موضوعی ابتدا بیماری سلیاک را در شما بررسی می‌کنند

  • آزمایش خون
  • بیوپسی روده کوچک

اگر به سلیاک مبتلا نیستید، بهترین راه این است که رژیم شدید فاقد گلوتن را برای چند هفته دنبال کنید که ببنید آیا علائم حساسیت به گلوتن در شما بهبود پیدا می‌کند یا نه. سپس مجددا مصرف گلوتن را به رژیم غذایی خود بازگردانید تا ببنید که آیا علائم حساسیت بازمی‌گردد یا نه. اگر علائم به واسطه رژیم غذایی فاقد گلوتن بهبود پیدا نکردند و وقتی دوباره گلوتن مصرف کردید، بدتر نشدند، عامل حساسیت به احتمال فراوان چیزی غیر از گلوتن است.

چه زمانی وجود گلوتن تبدیل به یک مشکل می شود و با عوارض جانبی همراه خواهد بود ؟

زمانی گلوتن خطرناک می شود که اثرات جانبی برای فرد داشته باشد . افراد معمولا به شیوه ای متفاوت به این ماده عکس العمل نشان می دهند و گاهی اوقات بدن بعضی از افراد آن ها را به عنوان سم شناسایی می کند و دستگاه ایمنی آن ها را فعال می کند و گاهی اوقات بعضی از افراد با مصرف گلوتن دچار التهابات می شوند و اثرات جانبی این پروتئین می تواند خفیف، متوسط و یا شدید باشد .
افرادی که مبتلا به بیماری های مربوط به شکم هستند، معمولا برای درمان از رژیم های فاقد گلوتن استفاده می کنند که این رژیم بسیار چالش برانگیز است .

رژیم فاقد گلوتن چیست؟

این رژیم تمام غذاهایی را حذف می کند که در آن ها گلوتن به کار رفته است . گندم ها و یک سری از غلات.
در این رژیم همزمان با مصرف مواد غذایی که از نظر طبیعی فاقد گلوتن هستند، مثل سبزیجات، میوه ها، آجیل، دانه گیاهان، ماهی، تخم مرغ و گوشت مرغ باید از غلات کاملی مصرف کرد که طبیعتا فاقد گلوتن می باشند ، مثل
هرگز نباید به غذاهای فرآوری شده فاقد گلوتن نیز اعتماد کرد زیرا معمولا حاوی کالری، شکر، چربی اشباع، سدیم وفاقد مواد مغذی هستند.

مواردی که مصرف بیش از حد گلوتن به بدن فرد و سلامت او آسیب وارد می کند

مشکلات مصرف گندم فقط مربوط به افراد با مشکلات شکمی نمی شود
مشکلات شکمی و یا واکنش های دستگاه ایمنی را می توان به راحتی با رژیم فاقد گلوتن تصحیح کرد. 30 تا 40 درصد از افراد به طور ژنتیکی با مشکلات شکمی دست و پنجه نرم می کنند و به همین دلیل تشخیص اینکه می توان فرد را با این رژیم درمان کرد یا خیر ، کمی سخت است.

التهاب لثه:
التهاب یک پاسخ طبیعی از دستگاه ایمنی در برابر آسیب دیدگی است که در این شرایط ممکن است با مشکلاتی مثل ورم و قرمزی لثه روبرو شوید

تراوش روده ای:
در این حالت ممکن است که فرد غذا ها را به طور هضم نشده وارد جریان خون کند و همین باعث می شود که به طور مکرر به دستشویی برود

نشانه های گوارشی:
افرادی که از قبل سابقه مشکلات شکمی دارند و گلوتن مصرف می کنند، سریع تر و شدید تر نشانه ها را از خود بروز می دهند . نشانه هایی مثل اسهال، یبوست ، سوزش قلب ، درد، استفراغ، نفخ، ادرار با رنگ و بوی بد و حتی گاهی اوقات حالت تهوع از علائم گوارشی این مشکل است .

نشانه های مغزی:

خستگی را می توان یکی از علائم مصرف گلوتن دانست. در موارد شدیدتر نیز ابتلا به جنون یا آلزایمر نیز دیده می شود وافسردگی نیز در ابتلا به بیماری های خود ایمنی کاملا طبیعی است.

نشانهای پوستی:
مشهورترین و رایج ترین نشانه های مصرف گلوتن خارش، قرمزی، کهیر های پوستی می باشد.

آیا گلوتن باعث یبوست می‌شود؟

همانطور که گفتیم در همه افراد واکنش نسبت به گلوتن یکسان نیست و در برخی ممکن است باعث ایجاد یک سم شود. به طوری که سلول‌های ایمنی بدن به آن واکنش نشان دهند. اگر فرد حساس به گلوتن به شکل ناآگاهانه‌ای گلوتن مصرف کند، منجر به التهاب می‌شود. عوارض خفیف این التهاب به صورت نفخ و یبوست و یا اسهال خود را نشان می‌دهد. اگر میزان آن شدت پیدا کند، کاهش وزن، سوءتغذیه و آسیب روده را به دنبال دارد.