ماساژ درمانی چیست؟

ماساژ درمانی چیست؟

ماساژ درمانی به معنای دستکاری بافت‌های نرم بدن از جمله عضلات، بافت همبند، تاندون‌ها، رباط‌ها و مفاصل است. این فعالیت نوعی مراقبت بهداشتی با محوریت بالینی است؛ که به کاهش ناراحتی ناشی از استرس‌های شغلی روزانه، استفاده بیش از حد از عضلات و بسیاری از دردهای مزمن کمک می‌کند.
ماساژ معمولا به دو شکل کلی ارائه می‌شود. در حالت اول شما خدمات ماساژ را از یک ماساژور حرفه‌ای دریافت می‌کنید. در حالت دوم نیز با استفاده انواع دستگاه ماساژور برقی این کار انجام می‌شود.

ماساژ درمانی چه فوایدی دارد؟
ماساژ اغلب به عنوان یک عنصر در درمانِ تکمیلی در نظر گرفته می‌شود. بنابراین این روش در کنار درمان‌های مرسوم برای بسیاری از بیماری‌ها و شرایط پزشکی تجویز می‌شود.

  • افزایش جریان خون و گرمای ماهیچه‌ها
  • بهبود عملکرد عضلات
  • افزایش انعطاف‌پذیری عضلانی
  • کاهش استرس و نگرانی
  • تقویت ایمنی بدن
  • افزایش تولید گلبول‌های سفید بیشتر و در نتیجه مبارزه بهتر با بیماری‌ها
  • کاهش علائم یبوست

افراد مبتلا به بی‌خوابی ناشی از یائسگی یا نارسایی احتقانی قلب، ماساژ درمانی می‌تواند کمک‌کننده باشد.
ماساژ کاهنده درد است. بسیاری از محققان اثرگذاری ماساژ را برای تسکین درد حاد کمر، گردن، سردرد و زانو بررسی کرده‌اند. نتیجه اینکه چند جلسه ماساژ در هفته، می‌تواند بسیار موثر باشد

عوارض ماساژ درمانی

در واقع علی‌رغم همه مزایا، ماساژ درمانی گاهی ممکن است عوارضی خفیف و موقتی به همراه داشته باشد. در این بخش فهرستی کوتاه از عوارض ماساژ را آورده‌ایم.

درد:
فشار ایجاد شده در ماساژهای شدید گاهی اوقات می‌تواند باعث ناراحتی و التهاب شود؛ و در نتیجه درد ایجاد شده و حتی تا دو تا سه روز باقی بماند.

حالت تهوع:
ماساژ به خروج سموم از بدن کمک می‌کند؛ که در برخی افراد می‌تواند موقتا باعث حالت تهوع شود.

سردرد:
گاهی اوقات هنگامی که عضلات نزدیک جمجمه شما تنش را آزاد می‌کنند؛ باعث ایجاد سردرد می‌شوند.

خواب‌آلودگی:
آزاد شدن تنش و بهبود گردش خون می‌تواند باعث احساس خواب‌آلودگی موقت شود.

التهاب:
ماساژ بافت عمیق گاهی اوقات باعث التهاب عضلات و بافت‌ها می‌شود؛ که ممکن است منجر به حساسیت و درد شود.

قرمزی:
این وضعیت موقتی بوده و در نتیجه فشار و اصطکاک مداوم به پوست ایجاد می‌شود. اگر پوست حساسی دارید؛ قرمزی بیشتری ایجاد می‌شود.

تشدید آسیب موجود:
ماساژ نباید روی نواحی دارای زخم باز، ساییدگی یا کبودی انجام شود. این کار می‌تواند شرایط ناحیه آسیب‌دیده را بدتر کند.

گرفتگی عضلات را با ماساژ بدن درمان کنید
فعالیت‌های سنگین، قرار گرفتن بدن در پوزیشن‌های نامناسب هنگام خواب یا کار با کامپیوتر، تمرینات سنگین ورزشی از شایع‌ترین دلایلی هستند که منجر به گرفتگی عضلات بدن خواهند شد. در این حالت عضلات کوتاه می‌شوند، دامنه حرکت آنها کمتر شده و در نتیجه احساس گرفتگی (کوفتگی) می‌کنید.
برای درمان آن در کنارآمپول‌های شل‌کننده،‌ می‌توانید از ماساژدرمانی نیز استفاده کنید. این تکنیک به ریکاوری عضلات کمک می‌کند. برای رفع درد و گره عضلانی.سردرد، دردهای مزمن، کمردرد، دیسک کمر، کوفتگی بدن برخی از مشکلاتی است که می‌توان به کمک ماساژ درمانی آن را برطرف کرد.

فواید ماساژ درمانی

ضربه‌های ملایم و سختی که طی ماساژ به بدن وارد می‌شود، باعث افزایش گردش خون شده و درنهایت بر تمامی مناطقی که خون از آنها عبور می‌کند اثر می‌گذارد. این مناطق شامل مغز، پوست، اندام‌های تنفسی، اندام‌های داخلی، ستون فقرات و تمامی اندام‌های دیگر می‌شود. همچنین به‌جز فواید جسمانی بر روی بعد روانی فرد مانند استرس، اضطراب، افسردگی و مشکلاتی از این ‌قبیل اثرگذار است.

انواع ماساژ درمانی و فواید آن

ماساژ درمانی بسته به نوع ماساژ و ناحیه درد، تنوع زیادی دارد که در ادامه با انواع آن آشنا می‌شویم.

۱. ماساژ سوئدی
یکی از رایج‌ترین نوع ماساژ، ماساژ سوئدی است که بیشتر برای کاهش اضطراب و تنش، افزایش آرامش و حتی آسیب‌دیدگی مفید است. این ماساژ شامل حرکاتی مانند ضربات نرم و طولانی و ورز دهنده بر روی مفاصل است.
ماساژ سوئدی به افراد برای مقابله بهتر با بیماری‌هایی مانند سرطان، بیماری قلبی، مشکلات معده، فیبرومیالژیا و کمردرد کمک می‌کند.

۲. ماساژ تایلندی
در ماساژ تایلندی از فشار ملایم به همراه حرکات کششی استفاده می‌شود تا بدن آرام شود.
فواید این نوع ماساژ می‌توان به منعطف شدن بدن، افزایش انرژی، بهبود دامنه تحرکات، سردردهای تنشی، اسپاسم عضلانی و ماساژ با افزایش تحریک گردش خون، سردرد نیز کاهش پیدا می‌کند.

۳. ماساژ سنگ داغ
ماساژور با استفاده از سنگ‌های آتشفشانی مانند بازالت به درمان گرفتگی‌های عمیق و انقباض عضلات می‌پردازد. همچنین این ماساژ، بسیار آرام‌بخش است؛ زیرا قرار دادن سنگ‌ها روی نواحی متعددی همچون شکم، صورت و کف دست ‌و پا تسکین‌دهنده سیستم اعصاب مرکزی است.
فواید ماساژ سنگ داغ ماساژ سنگ داغ فواید زیادی از جمله کاهش استرس و بهبود خواب دارد؛.
ماساژ با سنگ داغ به درمان گرفتگی‌های عمیق و انقباض عضلات کمک می‌کند.

۴. ماساژ آزادسازی میوفاسیال
نقاط ماشه‌ای میوفاسیال، نقاط آسیب‌پذیری در بدن هستند که به علت تحرک بیش ‌از حد و آسیب‌های ماهیچه‌ای به طور پیوسته یا دائم منقبض می‌شوند. این ماساژ با تکنیک‌هایی که دارد باعث آزادسازی نقاط ماشه‌ای شده و شامل دو روش مستقیم و غیرمستقیم است.
از مزایای آن می‌توان به کاهش درد عضلانی و دردهای نقطه‌ای در کوتاه‌مدت و همچنین بهبود گرفتگی‌ها اشاره کرد. این ماساژ کارایی عصب عضلانی را افزایش می‌دهد و در حالت کلی باعث کاهش استرس و افزایش جریان خون می‌شود.

۵. ماساژ آروماتراپی
آروما به معنای رایحه است سبب بهبود عملکرد مغز و کاهش اضطراب خواهد شد. روغن‌های مورداستفاده اغلب طبع گرم دارند و باعث کاهش سردرد می‌شوند.
ماساژ آروماتراپی سبب بهبود کیفیت خواب و دردهای مفصلی و میگرن می‌شود و استرس و بی‌قراری را کاهش می‌دهد. این ماساژ با بیماری‌هایی مانند انواع ویروس‌ها و قارچ‌ها نیز مبارزه می‌کند.

۶. ماساژ بافت های عمیق
این ماساژ بیشتر جنبه درمانی دارد و با ضربات و حرکات عمیق یا آهسته همراه است.
از فواید درمانی ماساژ بافت‌های عمیق می‌توان به کاهش انقباض و خشکی گردن، تسریع روند درمان آسیب‌دیدگی و زخم، رفع درد آرتروز، بهبود گردش خون

۷. ماساژ ورزشی

8. رفلکسولوژی یا انعکاس‌ درمانی

9. ماساژ شیاتسو

10 ماساژ بارداری (قبل از تولد)

11. ماساژ زوج ها

12. ماساژ با صندلی ماساژور

13. ماساژ تخلیه لنف

14 ماساژ کرانیو ساکرال یا درمان ساکرال جمجمه

15. ماساژ فول بادی

بهترین ماساژ کدام است؟

نمی‌توان با اطمینان به این سؤال پاسخ داد؛ چرا که انتخاب ماساژ به عوامل مختلفی بستگی دارد. ممکن است فردی مشکلات ستون فقرات داشته باشد و برخی از انواع ماساژ برای او مفید نباشد یا برای مثال زنان باردار نمی‌توانند هر ماساژی را دریافت کنند. پس برای اینکه بدانیم بهترین ماساژ برای بدن کدام است، لازم مشورت کنیم.

موارد و توصیه های لازم برای ماساژ درمانی

برای اینکه ماساژ تأثیر لازم را بر بدن داشته باشد لازم است مواردی را رعایت کنیم:

  • نوشیدن آب به مقدار کافی قبل و بعد از ماساژ الزامی است.
  • از خوردن غذا حدود ۲ ساعت قبل از انجام این کار بپرهیزیم.
  • سعی کنیم زودتر به مرکز برسیم؛ چراکه آرامش جسمانی و روانی قبل از ماساژ مهم است.
  • هنگامی که ماساژ درمانگر در رابطه ‌با سابقه بیماری یا مصرف هرگونه دارو از شما سؤال می‌کند با دقت پاسخ دهید.
  • در طول ماساژ هرگاه احساس درد کردید باید به ماساژور بگویید.
  • یک ماساژ درمانگر حرفه‌ای هرگز اندام‌هایی را که می‌خواهید بپوشانید نمایان نمی‌سازد. اگر غیر از این رخ داد حتماً این نکته را به او یادآور شوید.
  • اگر پس از ماساژ احساس خستگی و خواب‌آلودگی کردید، مشکلی نیست. استراحت کنید تا انرژی لازم برای ادامه فعالیت‌های روزمره به شما بازگردد.

تأثیر ماساژ درمانی برای بیماری ها چگونه است؟

گاهی اوقات برای تسکین دردهای جسمانی از داروها فرار می‌کنیم و به ماساژ روی می‌آوریم. سؤالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که آیا ماساژ درمانی می‌تواند دردها را درمان کند؟ اگر پاسخ بله است، در چه دردهایی تأثیرگذار است؟ در ادامه چند نمونه از این دردها و ارتباط آن با ماساژ را بررسی خواهیم کرد.

۱. ماساژ درمانی برای درد آرتروز
۲. برای سردرد
۳. در کنار فیزیوتراپی برای کمردرد
۴. برای مفاصل
5 درمان دیسک کمر
۶. برای کاهش استرس و افسردگی.
۷درمان واریس.
۸. درمان سیاتیک
۹ برای مشکل خواب
۱۰ برای درمان درد سرطان.

نمی‌دونی ماساژ برای درمان بیماری تو هم موثره یا نه؟ با متخصص مشورت کن.

آیا همه افراد می توانند ماساژ درمانی کنند؟

خیر؛ برای کسانی که مشکلاتی از قبیل عفونت یا سوختگی پوستی، زخم باز و کبودی دارند ماساژ درمانی مناسب نیست. همچنین مصرف‌کنندگان الکل و زنان با بارداری زودرس، از ماساژدرمانی منع شده‌اند. به طور کلی ماساژ درمانی برای افراد زیر ممنوع است:

  • افرادی که از داروهای رقیق‌کننده خون استفاده می‌کنند.
  • افرادی که استخوان شکسته دارند.
  • افرادی که پوکی استخوان شدید دارند.
  • فردی که عفونت دارد.

موارد احتیاط در ماساژدرمانی چیست؟

– در صورتیکه مبتلا به تب بالا، التهاب، عفونت، فلبیت، ترومبوز، یرقان یا بیماری عفونی پوستی هستید از ماساژ اجتناب کنید.
– روی زخمهای باز یا سوختگی یا موضع جراحت قبلی ماساژ انجام ندهید. در کوفتگی یا رگ به رگ شدن، ماساژ را بمدت ۲۴ ساعت به تأخیر بیاندازید.
– در صورت ابتلا به یک بیماری مزمن، مانند آرتریت، سرطان یا بیماری قلبی ، قبل از انجام ماساژ با پزشک خود مشورت نمایید.
– در صورتیکه باردار هستید به ماساژ درمانگر خود اطلاع دهید ، زیرا ماساژ برخی نواحی، باعث زایمان زودرس می شود.