همه چیز در مورد لیزر موهای زائد

دستگاه برداشتن مو یا لیزر رفع موهای زائد:

دستگاهی است که فرایند از بین بردن موهای ناخواسته و زائد را، با استفاده از قرار گرفتن در معرض پالس‌های نور لیزر انجام می‌دهد که منجر به از بین بردن فولیکول مو و عدم رشد مجدد مو می‌شود.

مزایا و معایب آن

لیزر موهای زائد بدن که درباره‌ی آن حرف و حدیث بسیار است. عده‌ای آن را بسیار مفید و ثمربخش می‌دانند و بعضی معتقدند هیچ کارایی و نتیجه‌ای ندارد. برخی هم هستند که از عوارض و مشکلات احتمالی بعدی آن می‌ترسند. در هر حال لیزر موهای زائد بدن یکی از پرطرفدارترین روش‌ها برای خلاص شدن از اپیلاسیون و استفاده از تیغ و ژیلت و موبر و اپیلیدی است. زیرا در حال حاضر تنها روش دائمی، برای رهایی از رشد موهای زائد بدن است

از بین بردن موی زائد با لیزر چگونه انجام می‌شود؟

در لیزر موهای زائد بدن، از انرژی لیزر قوی به منظور جلوگیری از رشد موهای زائد بدن استفاده می‌شود. لیزر با گسیل نور، بدون آنکه به پوست بدن آسیبی برساند، فولیکول مو را مورد هدف قرار داده و با گرم شدن و آسیب رساندن به آن، موجب جلوگیری از رویش مو می‌شود. تیرگی رنگدانه ملانین موجود در فولیکول مو، آن قسمتی است که مورد هدف امواج لیزر است. البته به دلیل اینکه در هر دوره ۱۰ تا ۲۰ درصد از فولیکول‌ها در حال رشد هستند، بنابراین جلسات لیزر برای رهایی از موهای زائد بدن، باید چندین جلسه زیر نظر دکتر لیزر موهای زائد کل بدن تکرار شود تا پس از مدتی تمام فولیکول‌های مو از بین برود و شما در نهایت پوستی بدون مو داشته باشید و از شر هرگونه اپیلاسیونی راحت شوید!

برداشتن موهای زائد با لیزر با چه دستگاه‌هایی انجام می‌شود؟

بهترین دستگاه های لیزر مو

دستگاه‌های لیزر مختلفی وجود دارند که ممکن است یکی از انواع آن برای شما مناسب‌تر باشد. قبل از انتخاب نوع لیزر و دستگاه آن باید با آن‌ها آشنا شوید .چند مورد از معروف‌ترین این دستگاه‌های لیزر مو عبارتند از:

  • پالس شدید نوری(IPL) : این رایج‌ترین نوع لیزر برای از بین بردن موهای زائد بدن است که با طیفی از امواج مادون قرمز کار می‌کند. این روش بدون درد است و می‌تواند برای تمامی پوست‌ها اثر گذار باشد. البته بیشتر برای موهای تیره استفاده می‌شود و برای موهای سفید یا بور توصیه نمی‌شود.
    لیزر دیود: این روش محبوب، نسبتا جدید است و آسیب کمتری به خود پوست می‌زند. بر روی اکثر رنگ‌های پوست اثر گذار است و ممکن است باعث روشن شدن رنگ پوست شود.
  • ND YAG: این روش که اغلب برای پاک کردن خالکوبی استفاده می‌شود، برای برداشتن موهای زائد بدن نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. با اینکه می‌توان از این روش برای تمامی پوست‌ها استفاده کرد، ولی کاربرد آن برای پوست‌هایی با رنگ تیره بیشتر است و ممکن است برای موهای نازک اندکی دردناک و کم اثر باشد.
  •  لیزر الکساندر: این روش که سریع‌ترین نوع لیزر است، برای پوست‌های روشن و زیتونی رنگ مناسب است. اندکی دردناک است و برای پوست‌های تیره تر ممکن است خطر تغییر رنگ و سوختگی را داشته باشد.
  • لیزر روبی: قدیمی‌ترین نوع دستگاه‌های لیزر که از کوتاه‌ترین نوع طول موج هم استفاده می‌کنند، این دستگاه‌ها هستند. این دستگاه‌های لیزر مو برای انواع موهای روشن و ریز و پوست‌های نازک و حساس بسیار مفید اند و عملکرد آنها بدون درد است.

نواحی مجاز برای لیزر عبارت‌اند از:

  • چانه و پشت لب
  • پیشانی
  • دست‌ها و پاها
  • سینه
  • گردن
  • زیر بغل
  • خط باسن
  • خط بیکینی، بیکینی و واژن
  • کمر و شکم

برای انجام اصلاح موهای زائد ابتدا باید موها را در ناحیه مورد نظر کوتاه کنید. سپس تکنسین لیزر با توجه به آستانه تحمل درد شما از داروی بی‌حسی استفاده می‌کند. مرحله بعد با تاباندن پالس نوری توسط تکنسین بر ناحیه مورد نظر آغاز می‌شود. در صورتی که تنظیمات دستگاه به درستی انجام شده باشد و پوست شما واکنشی منفی نشان ندهد، اپراتور روند لیزر موهای زائد را ادامه می‌دهد.

موها چگونه رشد می‌کنند؟

مو به طور طبیعی دارای سه بخش رشد، استراحت و ریزش است که در هر فرد بسته به عوامل مختلف متفاوت است. مدت زمان رشد مو نسبت به دو فاز دیگر بیشتر است ولی در تمامی افراد یکسان نیست. در چرخه رشد موهای شما رنگدانه‌ای را تولید می‌کند که به آن رنگ می‌دهد و این رنگدانه‌ها همان چیزی است که لیزر هدف قرار می‌دهد. به همین دلیل لیزر روی فولیکول‌هایی که در مرحله رشد هستند موثرتر است.
فاصله بین جلسات لیزر موهای زائد چقدر باید باشد؟
برای بیشتر افراد بهتر است بین هر جلسه لیزر چهار تا هشت هفته فاصله باشد و به طور کلی 6 جلسه برای نتایج مطلوب پیشنهاد می‌شود. اما توصیه ما این است که برنامه جلسات لیزر را طبق نظر متخصص برنامه‌ریزی کنید تا نتیجه بهتری بگیرید.
عوامل مختلفی در تعیین فواصل بین جلسات لیزر نقش دارند، از جمله این عوامل سرعت رشد مو، ناحیه تحت درمان لیزر و رنگ پوست هستند. به صورت کلی مدت زمان ایده‌آل بین هر جلسه لیزر 40 تا 45 روز است.

چرا باید بین جلسات لیزر موهای زائد صبر کرد؟

دلایل مختلفی وجود دارد که چرا باید بین جلسات لیزر موهای زائد صبر کرد.
برای اینکه رشد موهای زائد کاملاً متوقف شود و لیزر نتیجه مطلوبی داشته باشد باید چندین جلسه با فواصل زمانی مناسب لیزر برای شما انجام شود. فاصله بین جلسات لیزر در نتیجه نهایی اهمیت بسیار زیادی دارد و باید طبق چرخه رشد مو پیش برود.

استراحت پوست

اولین دلیل آن این است که باید اجازه دهید پوست استراحت کند و پس از لیزر بازسازی شود. در واقع اشعه ماوراء بنفش برای پوست بسیار تهاجمی است و اگر فاصله بین جلسات لیزر کم باشد می‌تواند منجر به آسیب پوست شود.

بازسازی فولیکول

دلیل دوم بازسازی فولیکول است. در واقع، برخی از فولیکول‌ها نسبت به سایر فولیکول‌ها در برابر لیزر مقاوم‌تر خواهند بود. بنابراین، ممکن است به بیش از یک جلسه نیاز باشد تا به طور دائم از بین بروند. زمانی که یک فولیکول مو کاملاً از بین نرفته باشد، بازسازی می‌شود و می‌تواند دوباره موهای جدید رشد کند. هدف قرار دادن مکرر فولیکول‌های مقاوم به آن‌ها زمان کافی برای بازسازی نمی‌دهد.

توصیه و نکات قبل از لیزر موهای زائد

  • در صورت بارداری و یا اقدام برای بارداری استفاده از لیزر ممنوع است و در دوران شیردهی، به دلیل اختلالات هورمونی به وجود آمده با تایید پزشک و تعهد فرد امکان پذیر است.
  • در صورت استفاده از داروهای: ماینوکسیدیل، فنی تویین، سیکلوسپورین ، ایزوترتینوئین، راکوتان (آخرین مصرف 4 ماه و دوز بالا 6 ماه قبل باشد دوز خیلی پایین با ویزیت پزشک)، کورتون، Retin_A، اطلاع دهید در صورت لزوم در موارد خاص حتما با پزشک وقت مشاوره داشته باشید.
  • در صورت داشتن سوابق بیماری از قبیل عصبی و روحی، اختلالات هورمونی، بیماری ویتیلیگو، MS، کیست تخمدان، نازایی، حساسیت پوستی و دارویی، بیماری های تیرویید، پریود نامنظم، سابقه تبخال، دیابت اطلاع دهید در موارد خاص حتما با پزشک وقت مشاوره داشته باشید.
  • در صورت تزریق ژل و بوتاکس حتما به اپراتور خود اطلاع دهید.
  • در صورتی که در طول دوران لیزر شروع به مصرف دارویی کردید حتما در جلسه بعدی به اپراتور خود اطلاع دهید.

بی حسی قبل از لیزر

در روز درمانی لیزر موهای زائد پس از پاک کردن کامل ناحیه از هر نوع کرم یا ضد آفتاب، می توان حتی بدون بی حسی لیزر را انجام داد ولی برای افراد حساس به درد می توان از پماد زایلاپی، لیدوکایین، زایلوژل برای بی حس کردن نواحی 30 دقیقه قبل از انجام لیزر استفاده کرد. اثر بی حسی تا دو سه ساعت باقی می ماند.

شستشو بی حسی چه زمانی باشد؟
قبل از انجام کار لیزر حتما بی حسی با  آب و شامپو کاملا شستشو و خشک شود. بهتر است برای پیشگیری از معطلی طولانی مدت در خانه پماد بی حسی را بشویید و سپس به کلینیک مراجعه نمایید.

خنک کردن پوست حین لیزر موهای زائد

در اغلب موارد خنک شدن پوست توسط اسپری خنک کننده یا باد خنک که اصولا همراه لیزر درمانی موهای زائد باید وجود داشته باشند برای ایجاد بی حسی کفایت کرده و بهتر است در استعمال داروهای بی حسی تا حدامکان صرفه جویی شود مگر در موارد خاص مثلا لیزر ناحیه تناسلی که دردناکتر است.

زمان و نحوه مناسب شیو قبل از لیزر موهای زائد

بهترین زمان 24 ساعت قبل از لیزر موهای زائد، موهای ناحیه ی مورد نظر را با ژیلت کاملا اصلاح کنید ( برای کسانی که حساسیت دارند با ریش تراش موزر بتراشند به طوری که اصلا هیچ ساقه مویی روی سطح پوست نماند زیرا ساقه مو موجب کاهش اثر بخشی و همچنین خطر احتمالی سوختگی می شود).
می توان یک ساعت قبل از مراجعه به کلینیک نیز موها را اصلاح کرد به شرطی که هیچگونه زخم و التهابی در ناحیه ایجاد نشود.

لیزر موهای زائد برای جلسه اولی ها

شاید لیزر مو برای کسانی که برای اولین بار این کار را انجام می دهند کمی دلهره آور باشد. بنابراین قبل از اینکه تصمیم به این کار بگیرید باید به معتبر بودن مرکزی که مراجعه می کنید مطمئن شوید و در این مورد تحقیقاتی انجام دهید. در طول روند لیزر، دستگاه طوری تنظیم می شود که با رنگ پوست شما هم خوانی داشته باشد.

ریختن موها بعد از لیزر موهای زائد

معمولا زمان زیادی طول می کشد تا فولیکول های مو بریزند و این زمان بین ۲ الی ۳ هفته تخمین زده شده است. بنابراین پس از جلسات لیزر موها رشد می کنند و نگرانی برای این موضوع وجود نداشت و طبیعی است که در این زمان موها رشد کنند و سپس شروع به ریزش نمایند.

عوارض لیزر موهای زائد

باید توجه داشت در بعضی افراد که سابقه عوارض لیزر موهای زائد وجود دارد یا به عللی احتمال عوارض در آنها بیشتر است، می‏ توان از تست لیزر استفاده کرد. در این حالت یک نقطه از ناحیه لیزر انجام می شود و یک هفته بعد در زمان مشاوره مجدد اگر مشکلی پیش نیامده بود درمان را شروع می کنیم. در اغلب حالات سرخی، التهاب و کبودی حاصل از درمان لیزری بیش از چند ساعت پایداری ندارد و مصرف پماد اکسید زینک یا کرم های ترمیم کننده ی بعد از لیزر برای از بین بردن این حالات کفایت می کند.